Hva kjennetegner en god møtebooker? Slik kjenner du igjen de beste
- Saola

- 15. sep.
- 3 min lesing

En god møtebooker kan utgjøre forskjellen mellom tomme og fulle selgerkalendere. Men hva er det som egentlig kjennetegner en dyktig møtebooker? Hvilke egenskaper og ferdigheter bør man se etter – eller utvikle i seg selv – for å lykkes i denne rollen?
Basert på bransjeerfaring og beste praksis ser vi særlig disse kjennetegnene:
Sterke kommunikasjonsevner: En god møtebooker uttrykker seg klart, profesjonelt og engasjerende. Dette handler ikke bare om å snakke – like viktig er evnen til å lytte aktivt. Ved å lytte fanger møtebookeren opp signaler fra kunden og kan tilpasse budskapet underveis. God kommunikasjon innebærer også å formidle kompliserte budskap på en enkel måte og stille gode spørsmål som får kunden på gli.
Utholdenhet og positiv innstilling: Møtebooking kan innebære mange nei og telefoner som ikke leder frem. En dyktig møtebooker lar seg ikke knekke av avvisninger. Hun/han har en indre driv og takler avslag med et smil – gjerne ved å se dem som læring. Utholdenhet, kombinert med en positiv holdning, gjør at møtebookeren fortsetter å ringe og lete etter neste mulighet, i visshet om at innsatsen betaler seg over tid.
Struktur og organisering: Å holde orden på lister, notater og oppfølgingsavtaler er essensielt. Gode møtebookere er ofte disiplinerte på å oppdatere CRM-systemer, følge opp når de har lovet det, og generelt jobbe systematisk. De lar ikke varme leads “gli mellom fingrene” på grunn av manglende oppfølging. Strukturert arbeid gir også verdifull data – for eksempel konverteringsrater – som kan brukes til å forbedre prosessen.
Empati og evne til å bygge rapport: Selv om samtalene er relativt korte, klarer en topp møtebooker å skape en god tone og tillit i løpet av de første minuttene. Dette kommer av en genuin interesse for den andre personen og deres behov. Ved å være empatisk – for eksempel anerkjenne et problem kunden nevner – og opptre som en rådgiver fremfor en “selger”, bygger møtebookeren relasjon. Folk takker oftere ja til møter med noen de liker og stoler på.
Kunnskapstørst og bransjeinnsikt: De beste møtebookerne setter seg inn i produktet eller tjenesten de representerer. De trenger ikke være eksperter, men må ha nok bransjeinnsikt til å kunne svare på enkle spørsmål og forstå kundens pains og gains. Samtidig nøler de ikke med å koble inn tekniske fagfolk når dypere spørsmål oppstår – poenget er at de vet hva de ikke vet. En læringsvillig holdning gjør at møtebookeren hele tiden forbedrer seg og blir mer treffsikker i samtalene.
I tillegg til disse punktene, ser vi ofte at gode møtebookere har tykk hud og god stressmestring. De tar initiativ, lar seg ikke demotivere av en tøff uke, og våger å kaste seg ut i samtaler med høytstående beslutningstakere.
En god møtebooker gleder seg over andres suksess – husk at jobben handler om å skape muligheter for selgerne eller rådgiverne som skal ta møtene videre. Lagånd og samarbeid med resten av salgsteamet er derfor verdifullt.
Hos Saola er vi opptatt av å bygge et team av møtebookere med nettopp disse egenskapene. Vi vet hva vi ser etter når vi ansetter, og vi tilbyr kontinuerlig coaching for å dyrke ferdighetene nevnt ovenfor.
I vår artikkel om Hvordan lykkes med møtebooking får du også et innblikk i noen av disse prinsippene i praksis.
Trenger din bedrift tilgang til gode møtebookere?
Ta kontakt med Saola, så kan du dra nytte av vårt erfarne team. Vi vet hva som kreves for å skape resultater, og vi sørger for at våre møtebookere alltid representerer din bedrift på en utmerket måte.



