top of page

Ekstern møtebooker eller intern ressurs? Fordeler og ulemper du bør vite om

  • Forfatterens bilde: Saola
    Saola
  • 15. sep.
  • 2 min lesing
ree

Skal du ansette en intern møtebooker eller benytte en ekstern møtebooker? Dette er et spørsmål mange bedrifter stiller seg når de vil øke antall kundemøter. En ekstern møtebooker er en person (eller et team) utenfor din egen organisasjon som jobber dedikert med å kontakte leads og booke møter for dere. Det kan enten være en innleid konsulent, et byrå eller en medarbeider fra en spesialisert callcenter-tjeneste.


Fordeler med å bruke ekstern møtebooker:

  • Du sparrer kostnader og tid knyttet til rekruttering, ansettelse og opplæring. Å lære opp en ny intern møtebooker tar tid, og det kan være krevende å finne riktig person. En ekstern møtebooker derimot, kommer inn med erfaring og kan levere fra dag én.


  • Fleksibilitet i ressursbruk: Kanskje trenger du bare møtebooking i en begrenset periode (f.eks. en kampanje eller et par kvartaler). Da kan det være gunstig å leie inn en ekstern ressurs midlertidig fremfor å ha en fast ansatt på lønningslisten hele året.


  • Høy kompetanse: Dyktige eksterne møtebookere har som oftest ringt i mange ulike bransjer og vet hvordan de skal tilnærme seg forskjellige typer kunder. De kan ofte vise til gode resultater fra lignende oppdrag. Denne erfaringen kommer din bedrift til gode.


  • Objektivitet og ny input: En ekstern kan se salgsprosessen deres med friske øyne. Vedkommende kan oppdage nye vinklinger i pitch eller segmenter dere ikke har tenkt på, nettopp fordi hun/han ikke er “inni” bedriften på samme måte som de ansatte er.


Samtidig er det viktig med god integrasjon og kommunikasjon når man bruker en ekstern møtebooker. Vedkommende må settes grundig inn i selskapets produkter/tjenester, verdiforslag og målgruppe – kunden i andre enden av røret skal helst ikke merke at møtebookeren er ekstern. Derfor jobber Saola tett med kundene våre i oppstarten av et prosjekt for å lære kultur og budskap å kjenne. Vi legger vekt på at våre møtebookere fremstår som en naturlig forlengelse av din bedrift.


Når trenger du ekstern hjelp? Det kan være aktuelt dersom salgsteamet ditt melder om fulle kalendere uten tid til nyprospektering, eller hvis dere sliter med å få nok møter gjennom interne anstrengelser. Også bedrifter uten eget salgsteam kan dra nytte av en ekstern møtebooker for å kickstarte salget.


Husk at målet ikke bare er å “sette bort” jobben, men å oppnå bedre resultater. I vår artikkel om Hvordan lykkes med møtebooking finner du tips som også en ekstern møtebooker vil følge for å øke sjansene for suksess. Med en kompetent ekstern møtebooker på laget kan du få flere salgsmøter uten å belaste interne ressurser.



Kontakt Saola i dag hvis du vurderer ekstern møtebooking – vi kan skreddersy en løsning der du får fordelen av våre erfarne møtebookere akkurat når du trenger det.



bottom of page