Hvordan lykkes med møtebooking? 5 steg til flere kvalifiserte salgsmøter
- Saola

- 15. sep.
- 2 min lesing
Oppdatert: 21. okt.

Møtebooking er en kunst som kombinerer salg, psykologi og utholdenhet. Alle bedrifter ønsker flere salgsmøter med potensielle kunder, men hvordan lykkes med møtebooking i praksis?
Her får du noen konkrete tips til hva som skal til for å booke flere kvalitetsmøter og legge grunnlaget for økt salg:
Definer målgruppen tydelig: Start med å identifisere hvem du skal kontakte. Hvilke bransjer, selskapsstørrelser og roller er mest aktuelle for din løsning? Jo mer presist du definerer drømmekunden, desto mer treffsikre blir ringelistene og budskapet. Kvaliteten på prospektene er grunnmuren for all vellykket møtebooking.
Gjør grundig forarbeid: Før du løfter telefonrøret, bør du vite litt om selskapet og personen du ringer til. Et par minutters research (f.eks. på LinkedIn eller bedriftens nettside) kan avdekke en relevant innfallsvinkel. Å kunne vise til noe spesifikt (“Jeg så at dere vokser innen X, og derfor tror jeg et møte om Y kan være nyttig”) øker sjansen for positiv respons.
Ha en fleksibel samtalestruktur: Et rigid manus kan virke unaturlig. I stedet bør du ha en løs samtalestruktur eller stikkordliste. Åpningsreplikk, noen kjappe verdiargumenter og gode spørsmål er viktig – men lytt like mye som du snakker. Tilpass samtalen ut fra responsen du får. Som vi skriver i “Vanlige myter om møtebooking”, finnes det ikke et perfekt skript som passer alleinnovationsupport.no. Dyktige møtebookere improviserer innenfor trygge rammer.
Håndter innvendinger proaktivt: Vær forberedt på vanlige innvendinger som “Ikke interesse”, “Har ikke tid” eller “Vi har allerede en leverandør”. Ha klare, korte svar som adresserer innvendingene uten å virke påtrengende. For eksempel, om kunden sier de allerede har en løsning, kan du svare at “Det forstår jeg – mange av kundene våre hadde en avtale fra før, men oppdaget i møtet med oss nye måter å spare kostnader på. Kunne det vært interessant å høre om?”.
Følg opp og vær utholdende: En stor del av møtebooking-suksess ligger i oppfølging. Hvis du får et “kanskje senere” fra en potensiell kunde, noter det og ring tilbake til avtalt tid. Ikke gi opp for raskt – det krever ofte flere kontaktpunkter før noen takker ja til et møte. Utholdenhet kombinert med høflighet og relevant oppfølging vinner til slutt.
Til syvende og sist er nøkkelen til å lykkes med møtebooking systematikk og trening. Sett av tid fast i kalenderen til å ringe hvis du gjør det selv, og mål aktiviteten (antall samtaler, antall møter, osv.). Analyser hva som fungerer og hvor det stopper opp. Juster tilnærmingen underveis.
Husk også at motivasjon og mental innstilling spiller en rolle. Det kan komme mange nei før et ja, men hvert nei er et skritt nærmere neste ja. Dyktige møtebookere ser på avslag som læring fremfor personlig nederlag.
Hvis dette høres overveldende ut, eller du vil ha eksperthjelp, er det ingen skam å hente støtte. Mange av rådene over er nettopp det våre konsulenter i Saola følger daglig.
Ta kontakt med oss dersom du vil lykkes med møtebookingen – vi har erfarne folk som brenner for å skape resultater og flere salgsmøter for din bedrift.



